اطلاعات هتل های ایران و جهان

معرفی هتل های ایران و جهان و نقد و بررسی آنها با هدف راهنمایی مسافرها جهت انتخاب بهترین هتل ها

اطلاعات هتل های ایران و جهان

معرفی هتل های ایران و جهان و نقد و بررسی آنها با هدف راهنمایی مسافرها جهت انتخاب بهترین هتل ها

اطلاعات هتل های ایران و جهان

معرفی هتل های ایران و جهان و نقد و بررسی آنها با هدف راهنمایی مسافرها جهت انتخاب بهترین هتل ها
شما هم می توانید مقاله های خود را برای ما ارسال کنید تا مکان های دیدنی شهر را به کاربران وبلاگ معرفی کنیم


عضویت در خبرنامه ایمیلی


کلمات کلیدی

۸۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


سیستم های مدیریت درآمد امروزی برتر در دنیا، به صنعت مهمان پذیری کمک کرده اند تا بتوانند درآمد خود را بهبود بخشند.

با گسترش صنعت گردشگری در دنیای امروز و افزایش روز افزون گردشگران و عبور از مرز یک میلیارد گردشگر، انواع مختلفی از درخواست ها برای اقامت و استفاده از خدمات گردشگری رخ نمایی می کنند. یکی از تحولات اخیر، افزوده شدن تعداد شب های اقامت و افزایش گردشگرانی است که به دلایل مختلف به اقامت های طولانی یک هفته، یک ماهه و حتی بیشتر تمایل دارند. در این میان، گروه هتل های حرفه ای و با تدبیر در دنیای هتلداری امروزی همواره به دنبال راه های جدیدی می گردند که بتوانند مسیرهای درآمدی جدیدتری را به درآمد های خود اضافه کنند.

اقامت های طولانی، با توجه به آنچه گفته شد، ارزش افزوده مناسبی را متوجه میهمانان و صاحبان هتل کرده است. در طول سال ها ثابت شده است که اقامت طولانی، یک موضوع سودمند است. تعداد نفر-شب اقامت بیشتر و طبعا اشغال بیشتر اتاق های هتل توسط میهمانان در شب ها، یکی از علاقه های صاحبان هتل ها است. شاید خوب باشد که گروه هتل های داخلی به این موضوع توجه کنند که اکثر قریب به اتفاق گروه هتل های بزرگ دنیا، اقامتگاه هایی با ویژگی ها و امکانات خاص برای اقامت طولانی در میان برندهای اقامتگاهی خود در نظر گرفته اند و این نشان از اهمیت موضوع دارد.

با نگاه دقیقی از منظر مدیریت درآمد، متوجه می شویم که در بررسی این موضوع، سه حوزه مهم وجود دارد که اقامتگاه های دارای امکانات برای اقامت طولانی می توانند به درستی از تکنولوژی های مدیریت و دیتایی که به همراه این تکنولوژی ها وجود دارد، استفاده کنند تا بتوانند سطح درآمدی بالاتر و جدیدتری را برای خود تعریف کنند. در ادامه به این سه مساله اساسی نگاهی خواهیم داشت:

ترکیب کسب و کار بهتر

هرچه اطلاعات بهتری وجود داشته باشد، تقسیم بندی مشتریان بهینه تر خواهد شد. برای مثال، پاسخ این سوال که کدام بخش از مسافران فردی یا گروهی، بیشتر به این نوع امکانات برای اقامت طولانی تر علاقه دارند و در چه بازه ای از سال بیش ترین گرایش به این نوع اقامت وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است. همچنین دانستن اینکه به عنوان نمونه، در بازه زمانی بین دسامبر و مارس، کمترین سفرهای گروهی در حوزه کسب و کار انجام می شود، به هتل های دارای این امکانات اجازه می دهد که کسب و کار خود را با شرایط زمانی و نتایج آن ها تطبیق دهند. داشتن اطلاعات بهتر باعث تصمیم گیری بهتر می شود و این موضوع نیازمند یک سیستم مدیریت درآمد هوشمند و پیشرفته است که این پاسخ ها را تهیه و نتایج عملیاتی را ارائه کند.

استراتژی خلاقیت

دیتا به عنوان یک ابزار راهبردی صحیح شناخته شده و پیش بینی ها را بهبود می بخشد. این پیش بینی ها به عنوان یک موضوع بنیادین برای بهینه سازی درآمد موثر، مورد توجه هستند. غالب سیستم های مدیریت درآمد که مورد استفاده قرار می گیرند، نمی توانند به درستی در مورد اقامت های طولانی و حتی در مورد نیازهای اقامت کوتاه مدت مسافران پیش بینی و تحلیل ارائه کنند. در این موقعیت است که خلاقیت و هوشمندی به کار رفته در سیستم های مدیریت درآمد نوین و پیشرفته امروزی قادرند این چالش را حل کنند. این تکنولوژی، هتلداران را قادر می سازد که در فضای رقابتی امروز، به انواع خاص مسافر در مقابل مسافران و مشتریان ثابت توجه بیشتری نشان دهند و این توجه از طریق تحلیل دقیق دیتاهای موجود حاصل می شود. این پرسش ها که «میهمانان آینده نگر چه نرخ ها، امکانات و دسترسی هایی را خواهند داشت؟» «آیا در زمان اوج سفر رزرو بیش از حد اتاق ها قابل قبول است؟» و سوال هایی از این دست، برای تحلیل هتل ها بسیار مهم خواهند بود. همه چیز به دیتا و اطلاعات بر می گردد. بهینه سازی درآمد برای اقامت طولانی به افکار صاحبان هتل، میزان دورنگری و حتی یادگیری از اشتباهات وابستگی جدی دارد و زمان آن رسیده که هتلداران با در دست داشتن دیتا، به طور کامل از پتانسیل های این نوع اقامت استفاده کنند.

قیمت گذاری بهینه

زمانی که هتلداران سنتی با میهمانانی با یک یا دو شب اقامت رو به رو می شدند، مشکلات رایجی در زمینه قیمت گذاری وجود داشت. با شرایط جدید، هتل های با اقامت طولانی، باید محاسبات دقیق تری را برای مهمانان خود داشته باشند تا بتوانند قیمت های مناسبی را به آن ها پیشنهاد کنند. لایه های عمیق تری از پیچیدگی نیز وجود دارد که باید در قیمت گذاری به آن ها توجه کرد. نرخ برای گروه هایی که از پیش رزرو می کنند و نیز این واقعیت که برخی میهمانان مدت اقامت خود را تمدید می کنند (مانند کسانی که در انجام پروژه با تاخیر رو به رو می شوند) یا کسانی که اقامت خود را کوتاه می کنند (مانند کسانی که پروژه هایشان را زودتر تمام می کنند). اینها همه مواردی هستند که باید در قیمت گذاری به عنوان متغیر به آنها نگاه ویژه ای داشت.
از بین بردن الگوهای سنتی و یافتن معادلاتی برای دنیای امروز، یعنی کار کردن با سیستمی که جزئیات را در نظر می گیرد و پیشنهادها و کنترل عملکرد را بر اساس آن جزئیات انجام می دهد. سیستم های مدیریت درآمد امروزی برتر در دنیا که می توانید با جست و جو در اینترنت به آن ها دست یابید به صنعت مهمان پذیری کمک کرده اند تا بتوانند درآمد خود را بهبود بخشند و لازم است هتلداران داخلی نیز به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند
ز
  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰


معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در به‌روز رسانی ضوابط درجه‌بندی هتل‌ های ۱ تا ۵ ستاره کشور، تلفیق نگاه جهانی و عملکرد ایرانی را در راستای افزایش کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران الزامی دانست.

مرتضی رحمانی‌موحد با حضور در دوازدهمین جلسه کارگروه بازنگری و تدوین ضوابط جدید درجه‌بندی هتل‌های کشور گفت: بهره‌مندی از نمونه‌های موفق بین‌المللی و پیوند آن به رویکرد و شرایط بومی کشور به عنوان عملکرد ایرانی، می‌تواند به عنوان تلفیقی کاربردی در روند به‌روز رسانی ضوابط درجه‌بندی هتل‌ها به کار گرفته شود و در نهایت به ارائه ستاره‌هایی منطبق با کیفیت واقعی خدمات، منتهی شود.

وی با بیان این‌که گردشگری و هتلداری در زمره مشاغل بین‌المللی طبقه‌بندی می‌شوند، افزود: برای جلب رضایت گردشگران و ورود حرفه‌ای به این صنعت در بازار رقابتی موجود جهانی باید ضوابط و استانداردهای کیفیت جهانی در تدوین و بازنگری ضوابط و مقررات جاری مد نظر قرار گیرد.

معاون گردشگری با بیان این‌که در رویکرد جدید بیش از هر چیز رضایت از کیفیت خدمات اولویت می‌یابد، گفت: در این بازنگری تلاش شده است سرفصل‌های مربوط به «کیفیت و راحتی تجهیزات»، «کیفیت خدمات» و «رعایت اصول توسعه پایدار و دسترسی افراد معلول وجانباز» به منظور باز تعریف بستری مطمئن برای افزایش رضایتمندی گردشگران فراهم شود.

رحمانی‌موحد با اشاره به این‌که پیش‌نویس اولیه طرح بازنگری ضوابط درجه‌بندی هتل‌ ها بر مبنای مطالعات میدانی و بهره‌مندی از نمونه‌های موفق بین‌المللی می‌تواند ضریب اطمینان‌پذیری این روند را افزایش دهد، اظهار کرد: استفاده از گزارش مشترک نهاد نظرسنجی نروژ و سازمان جهانی جهانگردی در این زمینه و نیز ضوابط درجه‌بندی کشور فرانسه به عنوان مقصد اول گردشگری جهان، به واسطه تلفیق و ترکیب با نگاه بومی و عملکرد ایرانی سبب شکل‌گیری پیش‌نویس اولیه شده است که انشاالله این پیش نویس در اختیار مراجع و تشکل‌های تخصصی و علمی قرار گرفته و نسخه نهایی آن پس از تایید ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است در بدنه ضوابط درجه‌بندی هتل‌ ها کیفیت، جامع نگری و پاسخ گویی همه جانبه به نیازها و الزامات موجود لحاظ شود و با هماهنگی کلیه روابط و مناسبت‌های تاثیرگذار در این موضوع با نگاهی جامع به آینده و حال حاضر نسخه نهایی پیش‌نویس مورد نظر آماده شود.

این مقام مسؤول همچنین گفت: بی‌شک زحمات هر یک از اعضا در راستای اهتمام در اقدامی ملی، سبب غنای بیش از پیش خروجی پیش‌نویس نسخه نهایی خواهد شد.

پس از تدوین نهایی پیش‌نویس در کارگروه فنی مربوطه، قرار است در نشست‌هایی با گروه‌های مختلف هتلداری، نقطه نظرات تکمیلی نیز اخذ و در ضوابط جدید گنجانده شود.

ز
  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰


اقامت یکی از اجزاء تفکیک ناپذیر محصولات گردشگری است و اشکال مختلف آن تاثیرغیرقابل انکاری بر انتخاب ها و رفتار های گردشگران دارد. هتل ها از نظر امکانات و کیفیت ارائه خدمات متنوع اند. گاهی اوقات شاهد انتشار خبرهای ناگواری هستیم که ممکن است صدمات جبران ناپذیری به نام و اعتبار هتل ها وارد نماید. آتش سوزی، مسمومیت غذایی، اخراج کارکنان، صدمات پزشکی و حتی مرگ از جمله این اخبار است که هر از چند گاهی شاهد انتشار آن در رسانه های مختلف هستیم. در شرایط حاضر هیچ تجارتی از وجود اینگونه از وقایع درامان نیست.

به نظر می رسد که صنعت گردشگری با دارا بودن ویژگی هایی  که آن را از دیگر صنایع جدا می سازد همواره در معرض تهدید بحرانهای مختلف بوده و این امر می نواند احتمال وقوع و میزان بروز بحران در این صنعت را شدت بخشد. بحرانها و مدیریت آنها مسئله ای مهم تلقی می شود و مدیران هتل معمولا ترجیح می دهند تا این اتفاقات محرمانه باقی بمانند ولی در هنگامی که آوازه و اعتبار هتل با انتشار اخبار در رسانه ها به خطر می افتد مدیریت بحران ارتباط نزدیکی با روابط عمومی پیدا می کند. روابط عمومی بخصوص در هنگامی که هتل با بحران های با ارزش برای رسانه های خبری مواجه می شود ضروری به نظر می رسد.

بر خلاف تمایل هتل ها، اتفاقاتی مانند مسمومیت غذایی، آتش سوزی و شکایاتی که هتل در ارتباط با مشتریان یا اخراج کارکنان، همواره مورد توجه رسانه ها بوده که طرح موضوع در این خصوص می تواند آسیب های جدی به کسب و کار هتل داران وارد نمایدالبته با جدی گرفتن سوالات روزنامه نگاران و خبرنگاران  احتمال برخورد دوستانه رسانه ها با مسئله و همدلی آنها بیشتر می شود . مدیران هتل می بایست با صداقت و ارائه اطلاعات مفید به عنوان سخنگو پاسخگوی سوالات رسانه ها بوده تا احتمال جلب نقش حمایتی توسط رسانه ها افزایش یابد. در بسیاری از موارد هتل ها باید یک سخنگو داشته باشند. این فرد در مورد افشای حقایق تصمیم گیری می کند. در ساختار هتل نیز فرآیند ارتباطات می بایست سازماندهی شود تا بدینوسیله پیگیری آن در مواقع بحران که افراد گیج و سردرگم می شوند آسان گردد. بزرگترین خطرات در یک بحران "ترس" و "حس فوریت"است. اغلب ترس منجر به عکس العملهای افراطی وحس فوریت باعث عجله در تصمیم گیری و انجام اقدامات غیر منطقی می گردد. سخنگوی هتل کارکنان را از فشارهای مضاعف آزاد نموده و ارتباطات در دست فردی قرار می گیرد که اطلاعات اساسی و مهم را در اختیار داشته و در مورد مدیریت رسانه ها و نشریات آموزش لازم را دیده است.


 راه کارهای طلایی برای مدیریت بحران در هتل ها  

 

در مرحله نخست لیستی از تماس های ضروری  تهیه و دراختیار کارکنان قرار گیرد. این عمل باعث سرعت عمل در هنگام وقوع بحران گردیده و از گسترش آن جلوگیری می نماید. قدم بعدی انجام یک ارزیابی کلی از حادثه و دریافت اطلاعات لازم و استفاده از مشورت افراد ذیصلاح و متخصص برای اخذ تصمیمات نهایی می باشد. انتشار یک پاسخ رسمی اقدام مهم دیگری است که می بایست صادقانه و صمیمانه باشد. این موضوع باید توسط یک مدیر ارشد به عنوان سخنگو بیان گردد. بعضا در وقوع حوادث یا انتشار شایعه ها شاهد نوعی لجبازی و سعی در سرکوب انتقادات می باشیم که این رفتار تنها به گسنرش موضوع کمک نموده و در حقیقت  ریختن بنزین به آتش افروخته است. بهترین اقدام مدیران هتل ها در این موقعیت کنترل کلیه تماس ها ی وارده و ارائه بهترین پاسخ به مخاطبین خصوصا رسانه ها و ارباب جراید می باشد. نکته مهم و کلیدی  اهمیت ونقش آموزش است. مدیران با  فراگیری وارایه آموزش های لازم ،توانمند سازی نیروها و کنترل مداوم می توانند از وقوع این گونه بحرانها  جلوگیری یا احتمال بروز آن را به حداقل برسانند.

ز
  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰

فعالان اقتصادی معتقدند همچنان چالش های قابل ملاحظه ای سد راه جذب سرمایه های خارجی به گردشگری و هتل داری می شود.

در شرایطی که برجام باعث باز شدن درهای ایران شد و بسیاری از سرمایه گذاران را در حوزه های مختلف به ایران کشاند، اما دستکم در عرصه گردشگری هنوز اقدامات چشمگیری صورت نگرفته است. فعالان اقتصادی معتقدند همچنان چالش های قابل ملاحظه ای سد راه جذب سرمایه های خارجی به گردشگری و هتلداری می شود.

یک عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران در این باره معتقد است برخی سرمایه گذاران خارجی از ورود به بازار ایران برای سرمایه گذاری می ترسند؛ چراکه تضمینی برای گارانتی سرمایه آنها نیست.

به گزارش سایت خبری اتاق تهران، علیرضا خائف با یادآوری اینکه زمین در تهران گران است، تصریح کرده است: «در ایران قیمت زمین بیشتر از هتل ارزش دارد؛ به طوری که دیگر توجیه اقتصادی ندارد.» به اعتقاد وی، دولت باید زمین های مجانی در اختیار سرمایه گذارها قرار دهد تا آنها هتل بسازند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه در سطح تهران، حدود 400 تا 500 هتل کم داریم و کسی هم گویا حاضر نیست در این حوزه سرمایه گذاری کند، یادآور شده است: «اصولا چون در برنامه دولت ها و شهرداری نبوده، هیچ وقت گفته نشده که در کدام منطقه چه امکاناتی نیاز است تا براساس آن اقدام شود. دلیلش هم این است که در ایران برنامه ریزی شهری وجود ندارد؛ مشخص نیست که در کدام منطقه، بیمارستان نیاز است یا در کدام منطقه هتل باید ساخت.»

خائف خاطرنشان کرده است: «همه سازه ها در تهران همین طور بدون برنامه ساخته شده و چون برنامه ریزی شهری وجود نداشته، تهران مانند قارچ توسعه یافته است.»

به گفته وی، اگر کسی بخواهد در تهران هتل بسازد، جایی وجود ندارد و حتی اگر هم وجود داشته باشد، تنها قیمت 10 هزار متر زمین چیزی حدود 100 میلیارد تومان می شود. این فعال اقتصادی با طرح این سوال که کدام سرمایه گذار خارجی حاضر است این میزان هزینه را تنها برای زمین بپردازد، تصریح کرده است: «برای سرمایه گذار توجیه ندارد 100 میلیارد تومان تنها برای خرید زمین هزینه کند. از این رو می توان گفت به دلیل ناهماهنگی دولت و شهرداری، هیچ سرمایه گذار خارجی و ایرانی حاضر نیست در این عرصه وارد شود.»

خائف البته با تاکید بر اینکه اکثر شهرهایی که کمبود هتل دارند با این مساله مواجهند، ادامه داده است: «در هیچ کدام از دیگر شهرها هم هتل سازی توجیه اقتصادی ندارد. شاید نسبت به تهران توجیه پذیرتر باشد، اما مشکلات وجود دارد. از طرفی هم سرمایه گذار می خواهد در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و شهرهای توریستی تر هتل سازی کند تا برگشت پولش سریع تر رخ دهد.» او معتقد است سرمایه گذار می خواهد پولش در حداکثر زمان ممکن، مثلا 20 ساله برگردد، اما با وضع تهران، پول او 100 ساله هم بر نمی گردد.

ش

  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰

رزرو اتاق در هتل ها کمی وقت گیر و آزاردهنده است، از این رو یک شرکت نوپا موسوم به استارت آپ AavGo تصمیم گرفته برای همیشه به این مسئله خاتمه دهد.

استارت آپ AavGo قصد دارد با آوردن آیپد به هتل ها شرایطی را برای ارتباط بین کارکنان و نیز بین مهمانان و کارکنان فراهم کند. با این روش، برای دریافت سرویس اتاق دیگر نیازی به تماس تلفنی یا رفتن به پای میز کارکنان نخواهد بود.

هفته ی گذشته، سرویس ارتباط بین کارکنان و میهمانان AavGo به طور رسمی برای پنج هتل شروع به کار کرد. AavGo تا این لحظه فقط ارتباطات بین کارکنان را فعال کرده بود. اما از این پس، مهمانان هتل هایی از قبیل The Row Hotel و Hotel Strata می توانند با استفاده از تبلت AavGo از داخل اتاق هایشان درخواست غذا، خمیر دندان، متکای اضافه یا سرویس نظافت بدهند.

«امرونال دیسای»، یکی از موسسان استارت آپ AavGo در گفتگو با پایگاه اینترنتی TechCrunch اظهار داشت: «ما تلاش می کنیم تا نیاز به تماس تلفنی و رفتن جلوی میز را از بین ببریم. اگر مشتری نیاز به سرویس دارد، باید بتواند آن را از روی تبلت اعلام کند».

هتل ها برای استفاده از این روش به جز Wi-Fi به ابزار دیگری نیاز ندارند. یکی از رقبای این سرویس مبتکرانه، ALICE است که سیستمی برای مدیریت هتل از طریق یک پلتفرم طراحی کرده و هتل هایی مثل Triumph Hotels، Sixty Hotels و Sixty Hotels از مشتریان آن به شمار می روند. این استارت آپ در ژانویه گذشته توانست یک قرارداد ۹.۵ میلیون دلاری با Expedia ببندد که مجموعا 13 میلیون دلار سرمایه برای آن ها به ارمغان آورد.

این دو سرویس کاملا مشابه هم به نظر می رسند، اما به گفته «دیسای»، ویژگی متمایز AavGo این است که علاوه بر هتل ها، مراکز دیگر نیز تحت پوشش این سرویس قرار دارند. یک تفاوت کلیدی دیگر این است که AavGo خودش تبلت اتاق ها را فراهم می کند.

هتل ها به ازای هر اتاق ماهیانه 5 دلار به AavGo پرداخت می کنند و تا آخر امسال 50 هتل تحت پوشش این استارت آپ قرار می گیرند.

گفتنی است؛ هدف استارت آپ AavGo تا دسامبر 2018 رسیدن به 500 هتل است. این استارت آپ چند ماه پیش موفق شد یک میلیون دلار سرمایه جذب کند.

ش

  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰

اقامتگاه روستای دم اشکفت در باغملک، اقامتگاه روستای خماط در شوش، اقامتگاه روستای دشت سوسن و اقامتگاه روستای نوترکی در ایذه موافقت اولیه دریافت کردند.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان در این باره گفت: این اقامتگاه ها در روستاهای با ارزش طبیعی و تاریخی و با هدف ترویج گردشگری پایدار و صیانت از منابع طبیعی و تاریخی آماده فعالیت شدند.

خسرو نشان افزود: پیش‌تر در خوزستان هتل مضیف مینو در شهرستان خرمشهر موافقت اصولی و اقامتگاه الیما در ایذه پروانه ی بهره برداری دریافت کردند که بسیار مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفتند.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر 6 درخواست دیگر در آبادان، گتوند، دزفول و ایذه در حال بررسی است.

ش

  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰

وقتی برای احداث یک هتل در تهران بیش از 50 میلیارد تومان عوارض شهرداری می گیرند، قطعا با فروش اتاق های آن هتل، آمدن گردشگر و احتساب هزینه های جانبی چنین پروژه ای غیراقتصادی جلوه می کند.

«مهدی جهانگیری» اظهار کرد: این هشت میلیارد دلار درآمد گردشگری در سال خیلی با ارزش تر از فروش 30 تا 40 میلیارد دلاری درآمد نفت است. چون این درآمد با عرقِ جبین فعالانِ گردشگری حاصل شده است.

وی که در هم اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری در هتل اوین سخن می گفت، بیان کرد: اگر توسعه صادرات به عنوان کلیدی ترین محور رشد اقتصادی کشور در نظر گرفته شود، راهی نیست جز توجه به صنعت گردشگری. این مطالبه ی جدی اتاق بازرگانی از دولت است که اگر بنا دارد کلیدی ترین، اصولی ترین و به حق ترین توسعه اقتصادی را سرلوحه قرار دهد، باید پایه اش را روی گردشگری بنیان گذاری کند. این یک مطالبه جدی است که اگر نگاه شعاری به آن شود، به بیراهه خواهد رفت.

این فعال گردشگری سپس با انتقاد به وضعیت تبلیغات ایران در بُعد جهانی اظهار کرد: اینکه انتظار داریم دنیا، ایران هراسی را بدون هیچ گونه هزینه ای فراموش کند توقع زیادی است. درست است که برجام و تغییر ادبیات سیاسی بزرگ ترین توفیق ما بوده، ولی انتظار بر این است که برای حضور در نمایشگاه های بین المللی، حمایت از بخش خصوصی و س«وقتی برای یک هتل با همه ضوابط طرح شده بیش از 50 میلیارد تومان عوارض شهرداری می گیرند، به اضافه هزینه ای که برای خرید زمین می شود، قطعا با فروش اتاق های آن هتل، آمدن گردشگر و درنظر گرفتن هزینه های جانبی چنین پروژه ای غیراقتصادی جلوه می کند.


«جهانگیری» سپس به چالش های زیرساخت در کشور پرداخت و افزود: در برنامه ششم توسعه تاکید بر پنج برابر شدن شمار گردشگران خارجی است. قطعا رسیدن به رقم 20 میلیون گردشگری که در پایان سال 1404 هدف گذاری شده به زیرساخت اساسی نیاز دارد. اقداماتی آغاز شده که قابل تحسین هستند، اما باید به مقوله سرمایه گذاری جدی تری پرداخته شود.

او به عنوان یک سرمایه گذار در بخش گردشگری گفت: در تهران برای تکمیل یک پروژه هتل، کاسب کارتر از شهرداری تهران نمی توانید پیدا کنید. در پایتختی با این جمعیت طی 37 سال گذشته جز یک هتل که حمایت دولت را داشت، کدام پروژه سرمایه گذاری هتل به نتیجه رسیده است؟ آسیب شناسی این مسئله خیلی کار مشکلی نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: ما انتظار داریم انقلابی در توسعه صنعت گردشگری اتفاق افتد و نهضت ملی گردشگری با اجماع قوای سه گانه ایجاد شود تا همه گیرهای این صنعت را حل کنیم.

جهانگیری در پایان سخنانش به عنوان مدیر یکی از بانک های کشور برای حمایت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به منظور تامین سرمایه در گردش برای توسعه این صنعت، جذب گردشگران خارجی، چارتر کردن هواپیما و اجاره هتل و همچنین تامین سرمایه و منابع اولیه برای ایجاد هلدینگ عمده فروشی به منظور کاهش هزینه های سفر اعلام آمادگی کرد.

ز

  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰

بی تردید یکی از اصلی ترین رموز موفقیت در هر رشته و حرفه تازه ای، الگوبرداری صحیح از نمونه های موفق و پیشرو آن موضوع است که هرقدر ابعاد موضوع مورد نظر گسترده باشد و طیف های بیشتری از جامعه و فرهنگ، اقتصاد و... را دربرگیرد، اهمیت این الگوبرداری پررنگ تر می شود.

صنعت هتلداری ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ صنعتی که به رغم پشتوانه تاریخی کاروانسراها با تعاریف امروزی میهمان نوازی و ابعاد پیچیده آن، صنعتی نوپا قلمداد می شود که هنوز راهی دراز تا رسیدن به سطح اول دنیا دارد. با این همه اما آنچه که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی نخست این صنعت برای پرچمداری بخش خصوصی آن انجام می دهد، حرکتی خلاف قاعده گفته شده است. به طوری که با وجود تجارب و نتایج نامطلوب همچنان در دور تسلسل اشتباه هایی است که نه تنها کمکی به بهبود وضع موجود نمی کند، بلکه مسیر را پیچیده تر و سخت تر از قبل برای تازه واردان می سازد. به عبارت ساده تر سازمان گام در راهی نهاده است که کاملا" مغایر با شعار تبلیغاتی خود در جهت کمک به توسعه و پیشرفت هتلداری است. از جمله اصرار بی مورد به ورود در قضایایی که نه ضرورتی برای آن وجود دارد و نه پشتوانه الگویی تجربی یا عملی برای آن.


"شیوه نامه نحوه رزرو و ابطال اتاق هتل های کشور" هم از تازه ترین این اصرارها می باشد که مشخص نیست بر اساس کدام ضرورت تنظیم شده و اینکه مبنای علمی آن کدام است؟ اگرچه می توان ریشه پاسخ هر دو پرسش را یکی دانست، اما شواهد و قرائن چنین نشان می دهد که این ورود بی مورد و غیر علمی، دنباله همان اختلافات سازمان با هتلداران است که بحث نرخ گذاری نقطه اوج آن بود. گویا پس از آن سازمان تصمیم گرفته تا هم قیومیت خود بر هتلداری را به رخ بخش خصوصی بکشد و هم به خیال خود سرو سامانی به وضعیت فعالیت های این صنعت بدهد. آنهم در حالی که از آخرین توهم و تلاش بی فرجام در این راه با طرح موسوم به استاندارد سازی سال های پرهزینه ای می گذرد!

اما این بار ورودی اینچنینی به یکی از مرسوم ترین و بدیهی ترین اصول رقابت آزاد در صنعت هتل بسیار دور از ذهن بود. آنهم در شرایطی که سالیان سال است هتل های کشور به پیروی از مدل های بین المللی بر اساس ساختار و نوع مشتریان خویش ضوابط ویژه خود را دارند. این شیوه نامه نوظهور مصداق این است که "ما" بخواهیم برای مسائل فنی خودروها یک شیوه نامه واحد تعریف کنیم و قید و شرط بگذاریم که مثلا فلان قطعات یا لوازم حتما" باید در تاریخ های اعلام شده مورد معاینه یا تعویض قرار گیرند و در همین حال که این شیوه نامه ساختگی خود را برای تمام انواع خودروها حکم می کنیم، از شرکت های بزرگ خودروسازی جهان نیز برای سرمایه گذاری در کشور دعوت کنیم! به روشنی مشخص است که اگر افق فکری و دورنمای ذهنی رسیدن به نقطه ای قابل توجه در صنعت خودروسازی باشد تا چه حد این استاندارد ساختگی دور از ذهن و تمسخرآمیز خواهد بود. چراکه بدیهی است که هر خودرو شرایط ویژه نگهداری خود را داشته باشد و سازنده بر اساس نوع استفاده مشتری و نیاز بازار و حتی مسئله رقابت با سایر سازندگان، ضوابط خاص خود را لحاظ کند.


رزرواسیون هتل 

موضوع رزرواسیون هتل ها نیز خارج از این قاعده نیست. دو هتل با ستاره ها و شرایط یکسان در یک نقطه جغرافیایی می توانند یکی از وجوه برتری خود بر دیگری در جذب مشتری را انعطاف در همین چگونگی کنسل کردن و تغییرات تاریخ ورود و خروج قرار دهند. برای آگاهی از این موضوع تنها کافی است در یکی از سایت های رزرواسیون هتل همچون booking برای تاریخ و مقصدی مشخص در جستجوی هتل برآمد تا به همان اندازه که تفاوت قیمت می توان دید، تفاوت نحوه کنسل کردن و خسارت های آن را هم دید. تفاوت هایی که استوار بر تعاریفی همچون Refundable, Non refundable, Guaranteed reservation, Confirmed reservation و غیره است که خود بر اساس نوع تعاملات هتل با بازار، فصل و تعاریف تعداد و نوع مشتری تغییرپذیر خواهد بود.

در راستای همین تنوع نیز سال هاست که هتل ها و در اندازه بزرگ تر یعنی گروه ها و زنجیره های هتلی بر اساس نوع روابط، زمان، نوع مشتریان، نیاز بازار و موقعیت جغرافیایی و از همه مهم تر "رقابت آزاد" و "کسب رضایت مشتری" نحوه رزرواسیون خود و سیاست های آن را تعریف نموده اند و هر از گاهی نیز آن را مورد بازبینی و تغییرات قرار می دهند. بنابراین تفاوت سیاست های اعمالی در مورد چگونگی کنسل کردن یک رزرو یا تغییر تاریخ ورود و خروج و پیامدهای مالی آن نه تنها مورد غریبی نیست بلکه اتفاقا نشان از پویایی و حس رقابت در این صنعت دارد و به عنوان یک اصل و الگو در همه جای دنیا امری پذیرفته شده است.

به طور مثال برند هتل های Holiday Inn با نخستین ورود شما به یکی از هتل هایش با صدور کارتی رایگان سعی در عضویت دائم شما در باشگاه مشتریانش می کند و با طبقه بندی امتیازاتی که شما از بابت تعداد رزروهای خود انجام می دهید، در نقطه ای متعهد می گردد که هر بار شما از هر هتلی از این برند تا 24 ساعت پیش از تاریخ ورود، تقاضای اتاق کردید، هتل موظف به ارائه اتاق است در غیر اینصورت همانند اینکه رزروی از پیش صورت گرفته باشد، هتل باید درصدد جبران برآید.
و یا مثلا گروه هتل های ماریوت از ابتدای سال گذشته میلادی (2015) تغییراتی را در مدت زمان مجاز برای کنسل کردن اتاق هایش لحاظ کرد به گونه ای که میهمان می تواند تا ساعت 24 (به وقت محلی هتل) روز پیش از تاریخ ورود، رزرو خود را بدون هیچ هزینه ای کنسل کند. این در حالی است که تا پیش از این تقریبا در بیش تر هتل های این گروه مهمان می توانست حتی تا ساعت 16 تاریخ ورود هم رزرو خویش را بدون جریمه کنسل کند. چنانکه گروه هتل های استاروود این مرز را تا ساعت 6 بعدازظهر روز ورود تعیین کرده است.
و یا اینکه به طور مثال اکر تعداد رزروهای انجام شده شخصی از روی سایت Booking به بیش از پنج بار برسد، علاوه بر امکان بهره مندی از تخفیف 10 درصدی بیش تر در برخی هتل ها، از یک ساعت انعطاف در زمان ورود و خروج نیز بهره مند می گردد. یعنی به فرض اگر ساعت پذیرش هتلی 2 بعدازظهر باشد، این شخص می تواند یک ساعت زودتر هم اتاق خود را تحویل بگیرد. آنچنان که درباره خروج هم می تواند با یک ساعت تاخیر این کار را انجام دهد.

بنابراین به وضوح روشن است که تمامی سیاست های اینچنینی از هتلی به هتل دیگر می تواند متغیر باشد و این خود هتل است که بر اساس آنچه گفته شد، شرایط و ضوابط را تعیین می کند نه یک مرجع دیگر! احترام به حقوق هتل و میهمان هم شفافیت این سیاست ها تعریف می شود و نه حکمی واحد و دولتی برای همه. به عبارت روشن تر، اینکه کنسل کردن یک رزرو برای هتلی تا 48 ساعت پیش از تاریخ ورود مستلزم جریمه کامل شود و یا برای هتلی تا یک ماه پیش از ورود هم چنین شود، دلیلی بر بی عدالتی یا اجحاف به حق میهمان نیست، بلکه در عرف بین الملل این اجحاف زمانی اتفاق می افتد که شرایط و ضوابط کنسلی و تغییر تاریخ بر روی سایت هتل یا سایت رزرواسیون نیامده باشد.
از همین روی نیز در رزروهای آنلاین، در مرحله ای تنها شرط به پیش بردن مراحل رزرواسیون، علامت زدن بند توافق با ضوابط یاد شده است در غیر اینصورت رزرو عملی نخواهد شد. حال اگر این موضوع را همان دفترچه راهنمای فنی خودروها بپنداریم، تنها کافی بود سازمان اگر نیت کمک به بهبود اوضاع را دارد، هتل ها را مجاب نماید تا تمامی سیاست ها و ضوابط کنسل کردن و تغییرات تاریخ ورود و خروج را بر روی سایت خود به طور واضح و شفاف شرح دهند نه آنکه شیوه نامه ای چنین پوچ و دور از ذهن صادر کرده و در بندی حتی هتل ها را مجاب به پرداخت نقدی به میهمان کند! شیوه نامه ای که تناقض اشکار با بلندپروازی ها و ادعای حضور برندها در صنعت هتل کشور را دارد و نمونه بارز یک اندیشه و رفتار محلی است که البته با کمال تاسف با هیچ واکنش محکمی هم از سوی بخش خصوصی و در راس آن جامعه هتلداران کشور روبرو نمی شود.
ز
  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰

ابراهیم پورفرج درباره وضعیت صنعت گردشگری ایران پس از برجام و میزان ورود گردشگران خارجی گفت: بعد از برجام ورود گردشگران خارجی به کشور افزایش داشته است و ما برای پذیرش آنها در هتل‌های‌مان در سال ۲۰۱۷ با همان وضعیت اشغال رو به رو هستیم که در سال ۲۰۱۶ رو به رو بودیم شاید درصدی نیز با افزایش رو به رو باشیم اما این افزایش نمی‌تواند بیشتر از چهار یا پنج درصد باشد چون امکانات دیگر اجازه رشد بیشتر را نمی دهد.

وی ادامه داد: اکنون در شهرهای گردشگر پذیر هتل مناسب گردشگران خارجی کم داریم شاید در شهرهای دیگر هتل  هایی با ستاره‌های کمتر نیز وجود داشته باشد، اما هتل مناسب کم است. متاسفانه هتل‌های خوب ما در شهرهایی مانند اصفهان، یزد، شیراز و تهران در ماههای مهر آبان، فروردین، خرداد و اردیبهشت پر است آن هم به دلیل برگزاری همایش‌های متعدد در این شهرها که باعث می شود م همانان این برنامه ها در هتل های خوب اقامت کرده و دیگر جایی برای گردشگر خارجی نباشد.

پورفرج درباره نحوه رزرو هتل  ها در سال آینده توسط گردشگران خارجی نیز گفت: ما با شرکت‌های خارجی کار می کنیم. شرکت‌های ایرانی از ۶ ماه قبل پولی از گردشگران نمی گیرند. زمان نزدیک به ورود گردشگران خارجی که می شود ۳۰درصد از هزینه سفر را پرداخت می کنند شرکت‌های خارجی معمولا با شرکت‌های ایرانی توافق می‌کنند که تا مدت مشخصی گردشگر به ایران بیاورند آنها سالانه از ما تقاضای رزرو می کنند و بر مبنای تاریخ تفاهم نامه ای که دارند رزرو هتل هایشان را از ما می گیرند
ز
  • وب سازان نوین ایده
  • ۰
  • ۰

--یکی‌ از مهمترین کار‌های همکاران در فرانت آفیس فروش اتاق ‌ها است. شما باید آگاهی‌ کافی‌ نسبت به انواع اتاق‌ و امکانات رفاهی که در داخل آنها تعبیه شده است داشته باشید تا بتوانید به میهمان کمک شایانی در انتخاب اتاق مناسب داشته باشید.
-- پیش از اینکه کارتان را در پشت میز پذیرش و به عنوان پذیرشگر شروع کنید حتما به اتاق‌های مختلف هتل سر بزنید و با امکانات آنها آشنا شوید. همکاران فرانت آفیس باید آمادگی لازم برای پاسخگویی به سوالات میهمانان درباره نوع اتاق و محل قرار گرفتن آن داشته باشند. این دانش شما را حرفه ‌ای تر نشان می‌‌دهد و میهمان نیز با آسودگی خاطر از شما اطلاعات می‌گیرد.
-- علاوه بر موقعیت و نوع اتاق، همکاران فرانت آفیس باید نسبت به امکانات رفاهی اتاق‌ها نظیر قهوه جوش، روزنامه، دی وی دی و غیره آگاهی‌ کافی‌ داشته باشند تا میهمانان را در صورت لزوم در راستای انتخابی بهتر راهنمایی کنند.
ز
  • وب سازان نوین ایده