یک اصل مهم در صنعت هتلداری ارائه خدمات مهماننوازی به مهمانان است چراکه مهمانان انتظار برخورد و رفتاری مهماننوازانه از هتل را دارند که اگر این توقع و انتظار مهمان برآورده شود در مهمان بسیار اثربخش خواهد بود. همچنین هتلها باید دارای خدمات و تسهیلاتی متناسب با نیاز مشتریان وتجهیزاتی مطابق با تکنولوژی روز باشد تا مهمانان احساس راحتی بیشتری در زمان اقامت خود داشته باشند. بنابراین هر چقدر بر روی خدمات مهماننوازی سرمایهگذاری بیشتری شود پیشرفت هتل نیز در جذب و رضایت مشتری بیشتر خواهد شد. بر طبق نظریهی بازاریابی نیک وردن: "یک مشتری راضی درباره تجربه خوب خود با 4 تا 5 نفر دیگر صحبت میکند و از برند شما تعریف و تمجید خواهد کرد. ولی یک مشتری ناراضی به 7 تا 13 نفر دیگر دربارهی نارضایتی خود از برند شما صحبت خواهد کرد. تحقیقات دیگری نتایج دیگری در این زمینه داشت که بیان میکرد یک مشتری ناراضی تا 23 سال درباره تجربه بد خود صحبت خواهد کرد" که میتواند ضرر مالی بر رسیدن هتل به موفقیت را در پی داشته باشد. در رابطه با اهمیت مهماننوازی دیدگاههای مختلفی وجود دارد که در زیر هر یک از آنها شرح داده خواهد شد (نصیریان، 1391: 51-54) :
1.دیدگاه ملیواژهی مهمان در فرهنگ ایران باستان از گروه واژههایی است که دارای بار عاطفی و احساسی است زیرا با پسوند نوازی همراه است که معنایی دلپذیر دارد. همچنین تلفظ واژهی مهمان "مهمان" بوده که به معنی بزرگ خانه است. در بخش مهماننوازی نیز انوشیروان ساسانی به فرزند خود هرمز در این رابطه توصیهای میکند که میگوید:"به مسافران نیکویی کن که نیکویی تو آوازهی عام شود و اگر آن مسافر غریب آزردهخاطر شود بدنامی برای سرزمین حاصل میآید پس با مسافر غریب مانند یک آشنا رفتار کن و او را عزیز بشمار".
2.دیدگاه مذهبیسیر و سیاحت در سخنان بزرگان دین بیان شده و همچنین در قرآن کریم به آن اشارههایی شده است که همهی این موارد موجب شده است تا مسلمانان سفر کنند و نشانههای الهی را در طول سفر مشاهده کنند مانند سفرهای ابوریحان بیرونی، ناصرخسرو، ابن سینا و...
پیامبر اکرم(ص) در رابطه با مهماننوازی فرمودهاند: "به مهمان تکریم کنید ولو کافر باشد". در میان ادیان نیز این سخن که "مهمان حبیب خداست" نشان از حرمتی است که برای مهمان قائل میشوند. همچنین حضرت علی(ع) بیان کردند که: "برای رسیدن به رشد و تعالی و جستجوی کمال از وطن خود دور شو و سیرو سفر پیشه کن".
3.دیدگاه ملی-مذهبیدیدگاه ایرانیان نسبت به مهماننوازی؛ دیدگاه ترکیبی ملی-مذهبی است که نماد آن عارف ایرانی شیخ ابوالحسن خرقانی است. شعار او بر سردر آرامگاهش در شاهرود در رابطه با مهماننوازی نقش بسته است که میگوید: "هرکه در این سرا در آید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آن کسی که به درگاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد".
4.دیدگاه علمیدیدگاه علمی دربارهی مهماننوازی نظریهی آبراهام مازلو است که نیازهای اساسی انسان را در پنج طبقه تقسیمبندی کرد که در طبقههای پایینی نیازهای ساده در عین حال حیاتی و در طبقههای بالاتر نیازهای کمتر اما پیچیدهتر قرار دارد. تا زمانی که نیازهای طبقه پایین برطرف نشود توجه انسان به نیازهای بالاتر جلب نمیشود همانگونه که انسان زمانیکه به نیازهایش در مراتب بالاتر رسید نیازهای طبقهی پایین چندان مورد توجه او نیست.
ز
- ۹۶/۰۷/۱۸