هتل یک واژه فرانسوی و منظور آن مکانی است که تسهیلات لازم برای اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد یا مسیر حرکت تامین می کند. به عبارت دیگر هتل یک مجتمع خدماتی است با هدف کسب درآمد که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد معادل های فارسی آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذیر،زائرسرا و مسافر خانه،که صرفنظر از درجه و کیفیت خدماتی آنها در دنیا پیشینه چندین هزار ساله دارند. این تاسیسات برای کسب و کار و ایجاد درآمد ساخته می شوند، و گرنه اقامت موقت از طریق خیریه، و انواع کم هزینه تری وجود داشته و دارند. میان شیوه مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
تقسیم فضاها :
ـ فضای خصوصی شامل : فضای اتاق ها
ـ فضاهای عمومی شامل : سرسرا، فضاهای سرو غذا و نوشیدنی، فضای ملاقات
ـ فضای پشتی شامل : آشپزخانه، رختشویخانه و فضای سرویس
طراحی با نور در هتل وزیرمجموعههای آن :
ایجاد کاربری ۲۴ ساعته، چند گانگی فعالیتها و پیچیدگی فضاهایی که ممکن است
همزمان چندین نقش را داشته باشند در طراحی هتلها تمهیداتی را میطلبد که
یکی از مهمترین آنها نورپردازی است. در تلاقی معماری
و طراحی داخلی، نورپردازی جایگاه ویژهای دارد که گسترهی وسیعی از نیازها
را پوشش میدهد. این نور است که به میهمانان خوشامد میگوید و به آنها
احساس آرامش میدهد، گاهی نمودار تصاویر است، گاهی مشخص کنندهی موقعیتها،
گاهی هم حریمها را از هم تفکیک میکند و اختلاف کاربریها را مشخص
میکند. ضمن آنکه به میهمانان کمک میکند تا در فضایی ناشناخته سیر کنند و
به کشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضای یک مهمان خانه یا هتل، ویژگی منحصر
به فردی دارد که با توجه به آن میبایست نورپردازی خاصی صورت گیرد تا معرف
آن مشخصه باشد. در ادامه به تعریف این بخشها و چگونگی طراحی آنها با نور
میپردازیم.
خدماتی | |||
رخشور خانه | ۷۶٫۲۳ | ۲ | ۱۵۲٫ |
مسئول خدماتی | ۲۳ | ۱ | ۲۳ |
تعویض لباس | ۳۰ | ۲ | ۷۰ |
آبدارخانه | ۱۴ | ۱ | ۱۴ |
سرویس بهداشتی | ۲٫۳۰ | ۲ | ۵ |
جمع آوری و تفکیک لباس های کثیف | ۷۵ | ۲ | ۱۵۰ |
شست و شوی لباس های کثیف | ۷۵ | ۲ | ۱۵۰ |
اتو کشیدن لباس های تمیز | ۷۵ | ۲ | ۱۵۰ |
آشپزخانه | |||
آماده سازی و پخت و پز غذاهای رژیمی | ۸۵ | ۱ | ۸۵ |
آماده سازی و پخت و پز غذا | ۸۵ | ۱ | ۸۵ |
شستشوی ظرف | ۵۰ | ۱ | ۵۰ |
مسئول آشپزخانه | ۳۰ | ۱ | ۳۰ |
انبار خشک | ۶۵ | ۱ | ۶۵ |
سرد خانه زیر صفر | ۴۵ | ۱ | ۴۵ |
سرد خانه مواد غذایی | ۴۵ | ۱ | ۴۵ |
سردخانه لبنیات | ۴۵ | ۱ | ۴۵ |
سردخانه گوشت | ۴۵ | ۱ | ۴۵ |
موتور خانه | ۷۵ | ۱ | ۷۵ |
بارانداز | ۵۰ | ۱ | ۵۰ |
اقامتی | |||
سوئیت یک نفره | ۴۰ | ۴ | ۸۰ |
سوئیت دو نفره | ۴۰ | ۷ | ۲۸۰ |
سوئئت سه نفره | ۶۵ | ۴ | ۲۶۵ |
سوئیت چهار نفره | ۷۵ | ۱۰ | ۷۵۰ |
سالن تلویزیون | ۱۵۵ | ۱ | ۱۵۵ |
سالن ملاقات | ۸۵ | ۱ | ۸۵ |
پرستاری | ۲۵ | ۵ | ۱۲۵ |
سایت اینترنتی | ۱۸۵ | ۱ | ۱۸۵ |
کتابخانه | ۴۰۰٫ | ۱ | ۴۰۰ |
سلف | ۳۸۵ | ۱ | ۳۸۵ |
سرویس بهداشتی | ۳ | ۸ | ۲۴ |
درمانی | |||
فیزیوپراپی | ۴۵ | ۱ | ۴۵٫ |
الکترو تراپی | ۴۵ | ۱ | ۴۵ |
مشاور | ۹ | ۱ | ۹ |
اتاق استراحت | ۱۵ | ۲ | ۳۰ |
سرویس بهداشتی | ۱٫۶۹ | ۸ | ۱۳٫۵۲ |
نام فضا ها | متراژ واحد متر مربع | تعداد فضا ها | متراژ کل متر مربع |
اداری | |||
مدیر | ۱۵ | ۱ | ۱۵ |
معاون | ۱۵ | ۱ | ۱۵ |
جلسا ت | ۲۵ | ۱ | ۲۵ |
فضای انتظار | ۱۰ | ۱ | ۱۰ |
کار گزینی | ۲۰٫۶۴ | ۱ | ۲۵ |
آبدارخلنه | ۱۵٫۶۱ | ۱ | ۲۰ |
اطلاعات | ۹٫۹۷ | ۱ | ۱۰ |
مشاور | ۲۳٫۹۵ | ۱ | ۲۵ |
پزشک | ۲۲٫۱۶۲ | ۱ | ۲۴٫ |
نمازخانه | ۴۵٫۸۷ | ۱ | ۴۵ |
کارشناس تغذیه | ۱۸٫۹۹ | ۱ | ۱۸ |
کارشناس ورزشی | ۱۹ | ۱ | ۲۰ |
بایگانی | ۱۸٫۹۹ | ۱ | ۱۸ |
دبیرخانه | ۱۹ | ۱ | ۲۰ |
سرویس | ۱٫۵۰ | ۴ | ۶ |
رفاهی | |||
سالن شب شعر | ۱۸۵ | ۱ | ۱۸۵ |
آموزش سفالگری | ۱۶۵ | ۱ | ۱۶۵ |
نمایشگاه | ۴۲۵ | ۱ | ۴۲۵ |
استراحت | ۹ | ۲ | ۱۸ |
سرویس | ۱٫۵۰ | ۶ | ۹ |
ورزشی | |||
استخر ورزشی | ۳۲۰ | ۱ | ۳۲۰ |
استخر درمانی | ۳۲۰ | ۱ | ۳۲۰ |
جکوزی | ۸۰ | ۱ | ۸۰ |
سونا بخار | ۲۵ | ۱ | ۲۵ |
سونا خشک | ۲۵ | ۱ | ۲۵ |
پزشک | ۷ | ۱ | ۷ |
مسئول استخر | ۹ | ۱ | ۱۰ |
رختکن | ۲ | ۱۸ | ۳۶ |
دوش | ۹۵ | ۹۵ | |
سرویس | ۲ | ۶ | ۱۲ |
بوفه | ۴ | ۱ | ۴ |
طرح پیشخوان لابی و دفاتر ادرای ، برای ایجاد واکنش مثبت میهمانان نسبت به هتل حائز اهمیت زیادی است . در حالیکه تمام میهمانان با پیشخوان لابی در ارتباط می باشند ، بسیاری از مراجعه کنندگان با کارکنان بخش فروشگاهی و یا غذا خوری یا با معاونین مدیریت سرو کار دارند . بنابراین برنامه ریزی ، طراحی و تجهیز فضای اداری هتل نیز ، نیاز به توجه زیادی دارد که نباید کمتر از توجهی که نسبت به اتاق خوابها و فضاهای عمومی مبذول می گردد باشد. برنامه ریزی و طراحی داخلی فضای کار و استفاده از تجهیزات مناسب ، نه تنها برای روحیه و پشتکارکارکنان ، بلکه برای برداشت عمومی مردم از کیفیت و ارزش هتل ، بسیار ضروری است .
دفتردر هتل های سه ستاره به دو قسمت تقسیم می شود :
- پیشخوان لابی و دفتر لابی
- مدیریت ارشد
ز
- ۹۶/۰۷/۰۸