چند گاهی است واژه هتل سبز هر از چندگاهی در جامعه مدیران هتل ها به گوش میرسد اینکه از این واژه کم کم صحبت به میان میاید بسیار خوب است اما اینکه تنها از این واژه استفاده ابزاری شود جای تاسف دارد . همه ما میدانیم که کشور ما با محدودیت منابع اللخصوص در بخش انرژی روبرو است و برای مدیران هتل ها بسیار مهم است که از استاندارد های جهانی هتل سبز و معنا و مفهوم این کلمه بخوبی آگاه باشند .
انگیزه
نوشتن و یا بهتر بگویم ترجمه این مقاله آن بود که چندی قبل در جمعی از
دوستان مدیران هتل ها بودیم که یکی از حضرات داد سخن از رعایت استاندارد
های هتل سبز در هتل تحت مدیریتش سر داد متاسفانه در آن زمان اطلاعات کاملی
در رابطه با هتل سبز نداشته و حتی هم اینک هم اعتقاد دارم که اطلاعات شخصی
بنده در این رابطه کامل نیست اما متوجه شدم انچه از قبل میدانستم با انچه
این دوست گرامی مشغول بیان آن ان هم با آب و تاب بودند فرسنگ ها فاصله داشت
لذا تصمیم گرفتم در این رابطه مطالعات بیشتری کنم و نتیجه ان این شد که
دیدم آقای آرتور ویزمن ،رئیس و مدیرعامل شرکت Green Seal یک مقاله کامل
و جالب توجه در رابطه با هتل سبز و فرآیند های لازم جهت اجرا و پیاده سازی
این مفهوم ارائه نموده اند که عینا ترجمه ان را برای شما قرار میدهم .
حقیقتا کمی پس اینکه در رابطه با هتل سبز بیشتر مطالعه کردم کمی متاسفم شدم
که چرا ما با این مسائل بیگانه ایم ؟ متاسف تر شدم وقتی دیدم یکی از
مدیران هتل های پنج ستاره و یا چهار ستاره در رابطه با هتل این مفهوم ارزشمند نطق میکند اما معنی واقعی ان را درک نکرده است .
قسمت اول :
What is a Green Hotel?
هتل سبز چیست؟
ارائه شده توسط آرتور ویزمن ،رئیس و مدیرعامل شرکت Green Seal
ابتدا با این تعریف شروع میکنیم : معنای"سبز" بودن یک هتل چیست .
این کلمه به معنای مسئولیت محیطی برای کم کردن تاثیرات محیطی در خرید، کارها و مدیریت طرح است .
این
بدان معناست که سلامت و خوب بودن مهمانان و پرسنل باید بهبود یابد زیرا
منشاء بسیاری از تاثیرات محیطی هستند و بهبود جهانی را نیز در پی خواهد
داشت،یعنی کاهش هدر رفت منابع، کاهش سموم و به صورت کلی کاهش هزینه ها. طبق
تعریف ، عملکرد مناسب روشی است که از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
هتل سبز بودن به معنای توافق برای رضایت مهمان ها یا کارآمدی محصولات و یا سرویس ها نیست.
تمام
محصولات و سرویس هایی که مسئولیت محیطی دارند باید خوب کار کنند در غیر
این صورت ارزشمند نیستند، بنابراین مهمان ها به همان اندازه که از سرویس ها
و روش های مرسوم و متداول رضایت دارند، باید از ویژگی سبز در هتل نیز
رضایت داشته باشند.
سبز بودن هتل فقط برای یک قسمت هتل اجرا نمیشود.فرض اشتباه اکثریت بر این است که محصولات سبز لزوما گران و پرهزینه هستند.
بسیاری
از محصولات و روش های مسئولیت محیطی را میتوان با هزینه ی پایین و بسیار
اقتصادی خریداری نمود به خصوص اگر هزینه ی صرف شده برای یک دوره ی طولانی
استفاده گردد.(بعضی از محصولات ممکن است در ابتدا پرهزینه باشند اما به
مرور زمان با کارایی خوب و مصرف انرژی کم میتوانند هزینه ی اولیه را جبران
کنند.)
درنتیجه
سبز بودن هتل لزوما یک مرحله یا شرایط کامل شده نیست بلکه فرایند ارتقا و
بهبود شرایط، فرایندی ادامه دار است زیرا تکنولوژی در حال پیشرفت است.
تعریف
شاخص حداقلی، کلیدی است برای تعیین اینکه چه خصوصیاتی واقعا سبز هستند.
استانداردها و معیارهای مختلفی برای استانداردهای اجرایی وجود دارد که سعی
میکنند این کار را در آمریکای شمالی انجام دهند، مثل
اما
فقط آخرین آنها کاملا باز است و به صورت شفاف میتواند هتل را ارزیابی کند.
بنابراین در ادامه ما برخی از مبناهای استاندارد محیطی Green Seal را
برای املاک مسکونی شرح میدهیم.
اما در ابتدا اجازه دهید در مورد برخی از روش های معمول برای ایجاد خصوصیت سبز صحبت کنیم. در ابتدا بسیار مهم است مجری
طرح این مسئله را درک کند که تلاش برای حفظ خصوصیت سبز، فرایندی ادامه دار
و تعهدی همیشگی است و با یکبار تلاش به اتمام نمی رسد.
این
کار در ظاهر بسیار سختتر از چیزی که هست به نظر میرسد. وقتی یک کارمند
تعهد به این هدف را فراگیرد معمولا با یافتن موقعیت اجرایی برای انجام
بهینه ی آن، انگیزه ی بیشتری در او ایجاد میگردد.
انگیزه
و عمل همزمان میتواند منجر به کاهش آلودگی، کاهش سموم و هدر رفتن منابع در
عملیات و خریدها شود و در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد و درامد مضاعفی را
ایجاد میکند که در نتیجه ی این تلاش حاصل میشود.
هر
مدیر مؤسسه ای در جستجوی یافتن روشی برای سودآوری و صرفه جویی در هزینه
هاست که در عین حال ثبات کل عملیات و خریدها را در پی داشته باشد و البته
میزان تاثیرات محیطی را شناسایی کند و این بزرگترین موقعیت برای پیشرفت
محیطی است.
با
در نظر گرفتن ارزش دلار به عنوان استانداردی ساده، میتوانیم میزان هزینه
ها را درک کنیم.مثلا یک هتل ممکن است در سال 100 هزار دلار هزینه ی سیستم
گرمایش و سرمایش و تهویه ی مطبوع، 40 هزار دلار برای منابع ژنراتورها و 25
هزار دلار هزینه ی مصرف برق داشته باشد و تنها 5 هزار دلار برای منابع
اداری مثل کاغذ، هزینه کند.این معیارها به خوبی اهمیت نوع محصولات و دسته
بندی های سرویس را نشان میدهند.
و
این بخش مهارتی است- مدیر باید تاثیر نسبی محیطی و اهمیت هر یک از این
دسته بندی ها و موقعیت تلاش برای بهبود وضعیت محیطی را درک کند.
این
ارزیابی مسلما برای هر ملکی متفاوت است زیرا سن، شرایط، تجهیزات نصب شده و
برنامه ی نوسازی، تا حد زیادی تاثیرات و موقعیت های بهبود بخشی را تعیین
میکند.
مثلا
در یک هتل قدیمی برای نوسازی بهترین بهبود دهی و کاهش هزینه میتواند پیاده
سازی و جایگزینی تجهیزات سیستم HVAC باشد، در حالیکه در یک هتل نوساز
احتمالا بهتر است محصولات نوردهی و ژنراتورها در اولویت قرار گیرد.
نیازی
نیست مدیران نگران میزان هزینه های انجام شده برای ارزشیابی های محیطی
باشند، تا زمانی که هزینه ها در چرخه استفاده از یک محصول یا سرویس در نظر
گرفته میشوند، هزینه ی کلی در بیشتر موارد معیار مهم و جایگزینی منطقی برای
تاثیرات محیطی خواهد بود.
(البته
صرفه ی اقتصادی به این معنی نیست که محیط بیرونی تاثیر زیادی بگیرد و یا
همه ی هزینه ها و قیمت ها را در بر گیرد، اما بعدها میتواند به عنوان مبنای
مقایسه ای خوبی استفاده گردد به خصوص وقتی که هزینه ها را با دستگاه ها یا
سرویس های قبلی مقایسه کنیم.)
بنابراین
به طور مثال سیستم نور دهی هوشمند یا تجهیزات HVAC در طول دوره ی
مصرفشان،در مقایسه با تجهیزات معمولی که در ابتدا هزینه ی کمتری دارند، به
میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی خواهند داشت و این تفاوت نه تنها
باعث پس انداز پول صاحب ملک میشود، بلکه در نهایت آلودگی محیطی کمتری را در
پی خواهد داشت.
البته
اغلب تجهیزات کم هزینه و ناکارامد توسط سازنده و یا سرمایه گذار نصب میشود
و در نهایت مدیر هتل گرفتار پرداخت صورتحساب های گزاف خواهد بود.
ادامه مقاله را در قسمت دوم مطالعه نمایید
ش