معاون گردشگری از تشکیل کارگروهی مشترک بین جامعه هتلداران، ارزیابان هتلها و این معاونت در راستای دستیابی به نقطه مطلوب در امر ارزیابی و درجهبندی هتلهای کشور خبر داد.
به
گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی
رحمانیموحد در نشست هماندیشی با هیأت مدیره جامعه هتلداران و ارزیابان
استانداردسازی استانهای کشور که در محل معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: با
توجه به اهمیت فرآیند استانداردسازی واحدهای اقامتی و ارتقای سطح خدمات،
دستیابی به افزایش سرعت امور، کاهش دغدغهها و حرکت به سوی نقطه مطلوب
ارزیابی و درجه بندی واحدهای اقامتی، همواره جزو اولویتهای اجرایی این
حوزه قرار دارد.
وی اظهار کرد: بر همین اساس با هدف تدوین سیاستهای سه عنصر ساختار، ضوابط و فرآیند ارزیابی و درجهبندی هتل ها، کارگروهی مشترک بین جامعه هتلداران، ارزیابان هتلها و معاونت گردشگری تشکیل میشود.
رحمانیموحد
همچنین با بیان اینکه نیاز است هتلداران کشور بیش از پیش توانمند شوند،
اظهار کرد: یافتن بهترین راه، اجرا و اداره کار و نیز به کارگیری نظام
خودارزیابی میتواند ضمن ایجاد رقابت در افزایش ضریب اشغال واحدها و نیز
افزایش میزان رضایتمندی مسافران موثر واقع شود.
وی یادآور شد: در
حوزه کیفیت خدمات با مفروضات ثابت به معنای ضوابط، قوانین و دستورالعملهای
بالادستی و متغیرهایی متناسب با شرایط جاری و واقعیتها رو به رو هستیم که
برای ایجاد تناسب مطلوب و رفع چالشهای احتمالی میتوان با واگذاری امور
تخصصی و حرفهای به جامعه هتلداران در تسریع روند ارتقا کیفیت خدمات مؤثرتر
عمل کرد.
رحمانی موحد در ادامه هتلداری را قدیمیترین حلقه زنجیره
گردشگری نامید و گفت: قرار گرفتن این شاخه در رده صنعت، نمایانگر ویژگیهای
متمایز هتلداری به شمار میآید که متاسفانه روند بلوغ و توسعه آن در ایران
با کندی همراه بوده است.
وی افزود: ضمن پذیرش شرایط موجود میتوان
با پرهیز از نقد امکانات حال حاضر و عدم مقایسه دائمی آن با صنعت موفق
هتلداری در کشورهای پیشرفته، راهکاری جمعی برای افزایش کیفیت خدمات هتلهای کشور و در پی آن افزایش ضریب اشغال و درآمدزایی واحدهای مربوطه در نظر گرفت.
رحمانی
موحد همچنین کیفیت خدمات گردشگری را نمادی از اندرون کشورها و درجهبندی
کیفیت خدمات را تکلیفی حاکمیتی خواند و تصریح کرد: وقتی گردشگران از
حلقههای صنعت گردشگری همانند هتلها،
حمل و نقل و ... استفاده میکنند، میزان رضایتمندی خود را به کشور مربوطه،
فرهنگ و مهماننوازی عمومی و در نهایت حاکمیت آن نسبت میدهند، در نتیجه
نوع خدمات این حوزه و کسب رضایتمندی مشتری از جایگاه و اهمیت بالایی
برخوردار است.
معاون گردشگری بر بهره برداری از تجربیات، انباشت
دانش و جایگاه حقوقی موجود میان فعالان تخصصی این حوزه و جامعه هتلداران و
همچنین تعریف فرآیند ارتباط و کسب مشاوره در زمینه استانداردسازی تاکید
کرد.
زکارگروه مشترک معاونت گردشگری و جامعه هتلداران ایران
- ۹۶/۰۶/۰۵