نحوه تعیین ستاره های یک هتل
برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.
در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین ۰ الی ۱۰ داده می شود.
طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های پنج ستاره حداقل کسب امتیاز ۹ برای تمامی موارد الزامی است.
در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.
شرایط کلی
* این مراکز اقامتی دارای تاسیسات لوکس، بزرگ و با استاندارد های بین المللی هستند.
* در این هتل ها موارد خدماتی بهتر از حتی هتل های ۴ ستاره رعایت می شود.
* این گونه هتل ها تسهیلات اضافه تری نسبت به سایر هتل ها به مهمانان عرضه می کنند.
* کارکنان هتل های ۵ ستاره به صورت ویژه ای آموزش دیده اند.
مانندهتل آزادی تهران
خدمات و توجه به میهمان
* در بخش های مختلف کارکنان مجرب و آموزش دیده را مشاهده خواهید کرد.
* در این هتل ها هریک از کارکنان وظیفه مشخصی دارند و چند وظیفه وکار را یک فرد انجام نمی دهد.
* نظم فوق العاده ای را در این هتل ها مشاهده می کنید.
* کارکنان بخش پذیرش کاملا آموزش دیده و آشنا به مهارت های ارتباط اجتماعی و کارشان هستند.
* در بخش پذیرش کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.
* بخش ویژه ای برای رزرواسیون با کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.
* صورت حساب با جزییات ریز و کامل در پاکتی دربسته به مهمانان تحویل داده می شود.
* خدمات باربری به وسیله کارکنانی با لباس و یونیفرم های خاص و رسمی صورت می پذیرد.
* خدمات باربری بدون تاخیر باید صورت پذیرد.
* در درب ورود خوش آمد گویی توسط دربان گفته می شود.
* در این هتل ها پیغام به سرعت به مهمانان انتقال داده شده.
* مهمانان می توانند از هتل درخواست روزنامه کنند.
* در هتل های ۵ ستاره شرایطی همچون رزرو بلیط تئاتر، گردش ها و بازدید از اماکن دیدنی و . . . وجود دارد.
همانند هتل استقلال تهران
رستوران
* حداقل یک رستوران برای مهمانان و مشتریان هتل برای تمامی وعده های غذا دایر می باشد.
* در این گونه هتل ها یک رستوران دیگر با غذاهای ویژه نیز باید وجود داشته باشد.
* در این هتل ها باید انتظار خدمات کاملا رسمی را داشته باشید.
* کارکنان رستوران در این هتل ها شناخت و آشنایی کاملی به غذا ها و نوشیدنی ها دارند.
* آشنایی کارکنان می تواند به حدی نیز باشد که نوشیدنی ها به وسیله آن ها تهیه گردد.
* خدمات صبحانه به صورت سلف سرویس موجود است و اگر مهمانی سرویس صبحانه، سرمیز را بخواهد این نوع از خدمات برایش فراهم می گردد.
* ناهار به صورت کامل و کیفیت بالا در رستوران باید ارائه گردد. غذا ها باید از تنوع خوبی برخوردار باشند.
* برای شام باید منوی کاملی از غذا ها با کیفیت و استاندارد بین المللی وجود داشته باشد.
* باید مجموعه ای از غذاهای سبک و نوشیدنی ها برای مهمان در طول روز و شب فراهم باشد و پذیرایی عصرانه به صورت کامل وجود دارد.
خدمات عمومی اتاق (Room Service)
* خدمات غذا در اتاق مهمان به صورت فوری و با کیفیت و استاندارد بالای جهانی صورت می پذیرد و کارکنانی که این خدمات را ارائه می دهند در زمینه کاری خود حرفه ای می باشند.
* خدمات بیدار کردن مهمان توسط تلفن در هتل وجود دارد.
* در این هتل ها علاوه بر وجود دستگاه تمیزکننده کفش، خدمات واکس هم صورت می پذیرد.
* وجود خدمات لباس شویی و خشک شویی در هتل های ۵ ستاره فراهم می باشد. خدمات تحویل لباس مهمان ها به صورت روزانه صورت می پذیرد.
اتاق خواب ها و آسایش میهمان
* کیفیت بسیار عالی در وسایل اتاق ها دیده می شود و تزیین و چیدمان اتاق های به صورت حرفه ای صورت می پذیرد.
* شیشه های اتاق های ۵ ستاره اکثرا دو دجداره بوده تا سر و صدای داخل اتاق به حداقل برسد.
* نظافت با تمام جزییات و دقت در هتل های ۵ ستاره صورت می پذیرد و هنگام نظافت از خشبوکننده ها نیز استفاده می گردد.
* در صورت درخواست مهمان نظافت مجدد علاوه بر روز در شب نیز صورت می پذیرد.
* در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.
* اتاق های هتل ۵ ستاره بزرگ بوده، آسایش و راحتی را برای مهمانان فراهم می کند.
* برخی از اتاق های هتل ۵ ستاره دارای تراس و بالکن می باشد که در امتیازگیری هتل ها بسیار اثرگذار است.
* در هتل های ۵ ستاره کوچکترین نقص در وسایل خواب، راحتی و کیفت آن ها قابل قبول نمی باشد.
* وجود هوای مطبوع و دمای مناسب و کنترل آن توسط مهمان مهم می باشد.
* نورپردازی در داخل اتاق ها به شکل عالی انجام می پذیرد و نورپردازی های اضافه می تواند برای کمد ها، میز مطالعه، میز آرایش و . . . وجود داشته باشد.
* کف پوش های اتاق باید باکیفیت و هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد و باید از موکت ها و فرش های هتلی با کیفیت مناسب استفاده کرد.
* وجود صندلی راحتی و میزتحریر ضروری می باشد.
* یخچال هایی با کیفیت و تزیین مناسب باید در اتاق ها وجود داشته باشد و در آن اقلام مختلف همچون انواع آب میوه ها و . . . وجود داشته باشد. در صورت پولی بودن خوراکی های درون یخچال باید از قبل به مهمان اطلاع داده شود.
* علاوه بر کانال های معمولی کانال های ماهواره ای در صورت دریافت مجوز باید دردسترس باشد.
* وجود تلفن با قابلیت تماس با خارج از هتل در اتاق ها اجباری است. کاغذ و مداد یاداشت باید در کنار تلفن باشد. لیست تلفن های ضروری نیز باید وجود داشته باشد.
* سشوار باید در اتاق موجود باشد.
* همواره در این هتل ها باید سوئیت های لوکسی با ۳ بخش جداگانه اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.
* در اتاق ها لیوان ها باید از جنس بلور باشد.
* وسایل ساده دوخت و دوز باید در اتاق موجود باشد.
همانند هتل اسپیناس پالاس
سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها
* همه حمام ها باید از وسایل و ابزار باکیفیت، عالی و لوکس تشکیل شده باشد.
* در حمام باید از نور و تهویه هوای مناسب استفاده گردد.
* تمامی اتاق ها باید دارای سرویس بهداشتی و دوش باشند. دوش باید دستی و منعطف باشد.
کیفیت غذا
* تمامی غذا ها باید ترکیبی از غذاهای گرم و سرد با کیفیت مناسب و مواد اولیه تازه باشد.
* دسر ها در این سطح از هتل ها از اهمیت بالای برخوردار است.
* منو صبحانه در هتل های ۵ ستاره باید بسیار متنوع باشد.
فضاهای عمومی
* محوطه عمومی دارای تزیینات زیبا و لوکس می باشد
* تسهیلات اضافه برای تفریح، ملاقات های رسمی و تجاری، آرایشگاه های زنانه و مردانه، غرفه فروش کتاب و مجله و . . . موجود می باشد.
* امکان تبدیل پول برای مشتریان در هتل ضروری می باشد.
* محوطه پذیرش با تزییات زیبا و لوکس باید نزدیک درب ورودی وجود داشته باشد.
امکان رزرو هتل بصورت آنلاین
* امکان رزرو سریع و آسان
- ۹۶/۰۵/۰۲